Wat is een
multidisciplinaire samenwerking?

Wanneer we fysieke pijn voelen zijn we er meestal snel van overtuigd ons medisch te laten onderzoeken en behandelen. Emotionele pijn daarentegen wordt nog vaak benaderd als minder ernstig, waardoor mensen het zoeken naar psychologische hulp liever zolang mogelijk uitstellen. Toch is het belangrijk om emotionele pijn serieus te nemen. Net zoals een klein snijwondje geïnfecteerd kan raken als het niet voldoende ontsmet en verzorgd wordt, zo kan emotionele pijn die niet doelgericht aangepakt wordt uitgroeien tot een ernstige depressie.

Ons lichaam bestaat dan ook uit zowel fysieke als mentale, emotionele en gedragsmatige aspecten. Deze oefenen een continue wederzijdse invloed uit op elkaar en versterken elkaar zelfs in zowel positieve als negatieve zin. Als je bijvoorbeeld last hebt van rugpijn is langsgaan bij de dokter vaak de eerste stap die je zet en zonder enige twijfel is dat zeker een belangrijk iets. Daarnaast kan het evengoed belangrijk zijn om je zithouding op het werk onder de loep te nemen en nog al te vaak gaan we onvoldoende na of het zou kunnen dat stress of andere negatieve emoties (de emotionele pijn) evengoed van invloed zijn. Zo kunnen mentale en emotionele klachten fysieke pijnen in de hand werken. Andersom is het ook waar dat lichamelijke moeilijkheden emotionele en mentale pijn kunnen veroorzaken.

In mijn praktijk kom ik zo met heel bijzondere verhalen in aanraking die getuigen van een jarenlang stressvol leven. Het lichaam tracht mensen via fysieke pijn wakker te maken: het vraagt om onszelf te bekijken in totaliteit en zo ook zorg te dragen voor onze emotionele pijn. Cliënten komen de eerste gesprekken vaak met ‘hun adem ingehouden’ binnen bij Praktijk Ademruimte. Om te werken aan een totaalherstel bouwde ik vervolgens een samenwerking uit met diverse (para)medici. Bv.:

• logopedie
  • kinesitherapie
  • seksuologie
  • ergotherapie
  • osteopathie
  • ...

Zo wil ik voor cliënten ruimte maken om weer ’vrijuit te ademen’, zowel fysiek, mentaal als emotioneel zodat het mogelijk wordt (opnieuw) verbinding te maken met dat wat als waardevol beschouwd wordt in het eigen leven.

Onze werkwijze & prijzen
Multidisciplinaire
samenwerking

Meer weten over de multidisciplinaire samenwerking?

Overweeg je een multidisciplinaire samenwerking of wil je een zorgvrager doorverwijzen? Contacteer ons. We bekijken graag of Praktijk Ademruimte kan helpen.

psychotherapeute hulshout - Praktijk Ademruimte
Gesprekje nodig of kennismaken?